Μεγάλη αναβάθμιση του Google Chrome

Μεγάλη αναβάθμιση του Google Chrome

Η επόμενη μεγάλη αναβάθμιση του Chrome της Google θα ξαναγράψει τους κανόνες του παγκόσμιου ιστού. Η επικείμενη κατάργηση των cookies τρίτων στον Chrome αποτελεί μία μεγάλη επιτυχία για το απόρρητο.

Ο Google Chrome σταματά τα cookies τρίτων για πάντα. Αν όλα πάνε σύμφωνα με το σχέδιο, οι μελλοντικές ενημερώσεις στο πιο δημοφιλές πρόγραμμα περιήγησης στον κόσμο θα ξαναγράψουν τους κανόνες της διαδικτυακής διαφήμισης και θα καταστήσουν πολύ πιο δύσκολη την παρακολούθηση της διαδικτυακής δραστηριότητας δισεκατομμυρίων ανθρώπων. Ίσως όμως να μην είναι τόσο απλό. Αυτό που φαίνεται σαν μια μεγάλη νίκη για την προστασία της ιδιωτικής ζωής μπορεί, τελικά, να χρησιμεύσει μόνο για να εντείνει την επιρροή της Google στη διαφημιστική βιομηχανία και το διαδίκτυο συνολικά.

Οι επικριτές και οι ρυθμιστικές αρχές υποστηρίζουν ότι η κίνηση αυτή αποσκοπεί στο να θέσει τις μικρότερες διαφημιστικές εταιρείες εκτός λειτουργίας και θα μπορούσε να βλάψει ιστότοπους που βασίζονται σε διαφημίσεις για να βγάλουν λεφτά. Για τους περισσότερους ανθρώπους, η αλλαγή θα είναι αόρατη, αλλά, πίσω από τα παρασκήνια, η Google σχεδιάζει να αναθέσει στον Chrome τον έλεγχο της διαφημιστικής διαδικασίας.

Το σχέδιο της Google να αντικαταστήσει τα cookies τρίτων προέρχεται από το Privacy Sandbox, ένα σύνολο προτάσεων για τη βελτίωση των διαφημίσεων στο διαδίκτυο χωρίς να είναι βλαβερές για τη βιομηχανία της διαφήμισης. Εκτός από την απαλλαγή από τα cookies τρίτων, το Privacy Sandbox ασχολείται επίσης με ζητήματα όπως η διαφημιστική απάτη, η μείωση του αριθμού των CAPTCHA που βλέπουν οι άνθρωποι και η εισαγωγή νέων τρόπων για τις εταιρείες να μετρούν την απόδοση των διαφημίσεών τους.

Η επικείμενη μεγάλη αναβάθμιση του Google Chrome

Η κατάργηση των cookies τρίτων από τον Chrome, που ανακοινώθηκε για πρώτη φορά τον Ιανουάριο του 2020, αναμένεται εδώ και πολύ καιρό. Όταν η Google τα καταργήσει – το 2022 – δεν θα είναι η πρώτη. Αλλά το τεράστιο μερίδιο αγοράς της σημαίνει ότι θα έχει τον μεγαλύτερο αντίκτυπο. Το Safari της Apple, το δεύτερο μεγαλύτερο πρόγραμμα περιήγησης πίσω από τον Chrome, περιορίζει την παρακολούθηση cookies από το 2017. Το Mozilla’s Firefox απέκλεισε τα cookies τρίτων το 2019 – το πρόβλημα είναι τόσο μεγάλο που το πρόγραμμα περιήγησης αποκλείει σήμερα περίπου δέκα δισεκατομμύρια trackers την ημέρα.

Τι είναι τα cookies τρίτων;

Εάν χρησιμοποιείτε τον Chrome αυτήν τη στιγμή, οι ιστότοποι που επισκέπτεστε, με μερικές εξαιρέσεις, θα προσθέσουν ένα cookie τρίτου μέρους στη συσκευή σας. Αυτά τα cookies – μικρά αποσπάσματα κώδικα – μπορούν να παρακολουθούν το ιστορικό περιήγησής σας και να σας προβάλλουν διαφημίσεις βάσει αυτού. Τα cookies τρίτων είναι ο κύριος λόγος για τον οποίο τα παπούτσια που κοιτάξατε πριν από δύο εβδομάδες εξακολουθούν να σας «παρακολουθούν» στο διαδίκτυο. Όλα τα δεδομένα που συλλέγονται από cookies τρίτου μέρους χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, τα οποία μπορεί να περιλαμβάνουν τα ενδιαφέροντά σας, τα πράγματα που αγοράζετε και τις συμπεριφορές σας στο διαδίκτυο – αυτά όμως μπορεί να συλλέγονται από «σκοτεινούς μεσίτες δεδομένων». 

Το σχέδιο της Google είναι να στοχεύει διαφημίσεις χρησιμοποιώντας ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που ονομάζεται Federated Learning of Cohorts (FLoC). Το σύστημα αυτό θα λαμβάνει, μεταξύ άλλων, το ιστορικό ιστού σας και θα σας τοποθετεί σε μια συγκεκριμένη ομάδα με βάση τα ενδιαφέροντά σας. Η Google δεν έχει καθορίσει ποιες θα είναι αυτές οι ομάδες, αλλά θα περιλαμβάνουν χιλιάδες άτομα που έχουν παρόμοια ενδιαφέροντα. Στη συνέχεια, οι διαφημιζόμενοι θα μπορούν να προβάλλουν διαφημίσεις σε άτομα με βάση την ομάδα στην οποία ανήκουν. Λειτουργεί με παρόμοιο τρόπο με τον τρόπο με τον οποίο ο αλγόριθμος του Netflix επεξεργάζεται αυτό που μπορεί να θέλετε να παρακολουθήσετε.

Πηγή: wired.co.uk